Kick-off: Første runde med idémyldring

I et prosjekt med 9 partnere, 6 arbeidspakker, 3 år, et titalls steder der ungdom skal skape gode steder og 3 skarve timer til rådighet trengs én ting; et uendelig antall gule, rosa, blå og grønne lapper – og enda flere idéer.

I forkant av UngHus-prosjektets aller første workshop, som fant sted på Tøyen i slutten av november 2018, lurte fasiliteringsgjengen litt på om deltakerne kom til å ha noen ideer overhodet. Vi hadde romstert rundt på gulvet på Arbeidsforskningsinstituttet med tusj i hånd og laget digre plakater for å samle idélapper til hver av de seks arbeidspakkene i prosjektet. Kanskje plansjene var litt vel store?

De viste seg å være for små.

Under stram tidtaking og klar instruks om å holde seg i «grønn sone» (der alle ideer er lov og skal møtes med et «ja, og..») gikk 41 representanter for samtlige av prosjektets bydeler, kommuner, forskningsinstitutter og andre samarbeidspartnere fra stasjon til stasjon og delte sine erfaringer, kontakter og ideer.

Vi samlet innspill til aktiviteter, rekrutteringsstrategier, ressurspersoner, eksisterende ungdomstilbud og mye annet. Og gjennom de ca 500 post-it-lappene (som den fabelaktige Sara tråklet seg gjennom og strukturerte i etterkant – ikke en eneste idé gikk til spille) fikk prosjektet en brakstart.

Det viktigste vi lærte:

Foruten en haug med gode innspill og flere viktige kontaktpersoner, fikk vi prosjektledere og pakkeansvarlige et innblikk i det som viser seg å være et knippe bydeler og kommuner med veldig ulike og varierte erfaringer med medvirkning og ungdomstilbud. Mens noen er godt etablert og har utviklet mye allerede, er andre i startgropa. Mens noen hus allerede er under oppføring, er andre på idéstadiet. Det gir prosjektet UngHus akkurat den bredden det bør ha – og innbyr samtidig til nye, viktige spørsmål.